četvrtak, 25. listopada 2012.

Good colorful autumn morning, my friends!
Emocionalna ucjena


Autor: Kosjenka Muk




Manipulacija po definiciji podrazumijeva pokušaj prikrivene kontrole nad drugima, dakle izvrtanje činjenica i korištenje riječi na način koji je teško na prvi pogled razlikovati od iskrenosti. Zato često dolazi do zbunjenosti oko toga što je manipulacija, a što ne, a nerijetko se manipulatori mogu koristiti optužbama da drugi pokušavaju manipulirati njima.

Između ostalog, često se ljudi nađu zbunjeni u vezi zahtjeva u odnosima. Kad je neki zahtjev ili čak ultimatum korektan i "legitiman", a kada se radi o emocionalnoj ucjeni? To nije uvijek lako prepoznati, a lako je površno nazvati zahtjev ucjenom (ili obratno). Zbog toga ovdje donosimo niz smjernica za razlikovanje emocionalne ucjene od "običnog" zahtjeva.

Karakteristike emocionalne ucjene:

  • prijetnja neproporcionalnom kaznom za ne tako važna ponašanja i odluke (ne uvijek, ali često)
  • drugu osobu se kažnjava izazivanjem neugodnih emocija, najčešće krivnjom ili odbacivanjem ("ti to činiš jer me ne voliš!" Jedan od mogućih odgovora: "volim tebe, ali ne volim način na koji se postavljaš u ovome!")
  • izazivanjem neugodnih emocija manipulator nastoji izbjeći odgovornost za svoje osjećaje, kao i odgovornost za jasnu komunikaciju i pregovore. Ponekad se ucjenom nastoji prikriti lijenost ili sebičnost.
  • stav nepoštivanja granica, osjećaja i odluka druge osobe ("ako nećeš spavati sa mnom odmah, onda nema smisla niti da pokušamo biti zajedno")
  • stav odbacivanja osobnosti druge osobe, umjesto kritike pojedinačnog ponašanja ("sebičan si" umjesto "ne sviđa mi se što ne vodiš računa o...")
  • oduzimanje drugoj osobi prava na izbor, postavljanje svog stanovišta kao jedine mogućnosti. Bit emocionalne ucjene je u nastojanju da se drugoj osobi onemogući ili oteža da slobodno odabere što je u skladu s njezinim osjećajima i integritetom, ako bi osobi koja ucjenjuje to bilo neugodno.




Karakteristike zahtjeva ili korektnog ultimatuma:

  • izražavate svoje zahtjeve, osjećaje i potrebe bez okrivljavanja
  • usmjeravate se na ponašanje, a ne na omalovažavanje osobnosti
  • jasno izražavate da nešto tražite zato što je to vama važno, a ne zato što bi to bilo apsolutna istina
  • jasno dajete do znanja drugoj osobi koje su (realne i primjerene) posljedice njezinih izbora i držite se svojih odluka
  • otvoreni ste pregovorima
  • spremni ste prihvatiti odabir druge osobe i njegove posljedice za sebe i vaš odnos, te se ponašati u skladu sa svojim integritetom (uključujući prekid odnosa ako su iscrpljene druge mogućnosti)

Naravno, često je teško definirati koje su posljedice primjerene za koje ponašanje, pogotovo ako su kriteriji za prihvatljivo ili neprihvatljivo ponašanje nejasni. Zato je važno biti sami sa sobom jasni u vezi svojih prioriteta i osjećaja. Isto tako, neprimjerenost posljedica ili kazne nije jedini kriterij prema kojemu ćete prepoznati emocionalnu ucjenu.

Osobama koje su odgojene uz puno nametanja krivnje, može biti teško slušati svoje osjećaje i prepoznati nezdrave zahtjeve i nezdravu krivnju, jer im je to "normalno" stanje iz djetinjstva. No ipak, uvijek postoji neki unutarnji glas koji nas upozorava što je nezdravo, nerijetko u obliku ljutnje ili otpora. Kako bi naučili razlikovati zdrave osjećaje od nezdravih, vježbajte promatranje osjećaja i provjerite članak "Emocionalna zrelost".

Nema komentara: